Advertise

Monday, July 29, 2013

Keberanian Snowden

0 comments
Tanpa Edward Snowden, kita tidak akan tahu bagaimana Agensi Keselamatan Kebangsaan Amerika (NSA) telah dapat mengakses e-mel, akaun Facebook dan video penduduk di seluruh dunia, dan bagaimana mereka telah secara rahsia memperoleh rekod telefon berjuta-juta rakyat Amerika, atau bagaimana, melalui mahkamah rahsia, ia telah mendapat kebenaran mengakses data pengguna dari sembilan syarikat internet di Amerika Syarikat.

Begitu juga, jika tanpa Snowden, rakyat Amerika tentu tidak akan mempertikaikan sama ada kerajaan mereka telah menukar pengawasan kepada perniagaan yang besar yang diswastakan, menawarkan kontrak pencarian data kepada kontraktor seperti Booz Allen Hamilton.

Pendedahan Snowden telah membuktikan kepada dunia bahawa sistem keselamatan dan kerahsiaan sebenarnya tidak selamat dan tiada kerahsiaan yang sebenar. Pihak kerajaan masih boleh mengakses maklumat peribadi, data kewangan dan perbelanjaan, emel yang dihantar kepada rakan niaga, strategi masa depan perniagaan, dan sebagainya.

Berikut adalah kronologi Edward Snowden, rakyat Amerika yang mendedahkan bagaimana pentadbiran Obama melanggar privasi peribadi mengumul maklumat dan data peribadi rakyat termasuk maklumat panggilan telefon.

20 Mei 2013 - Edward Snowden, seorang pekerja syarikat kontraktor pertahanan Booz Allen Hamilton di Agensi Keselamatan Negara, tiba di Hong Kong dari Hawaii. Beliau membawa empat komputer riba yang membolehkan dia untuk mendapat akses kepada beberapa rahsia sulit kerajaan Amerika Syarikat.

1 Jun - Wartawan Guardian, Glenn Greenwald dan Ewen MacAskill dan pembuat dokumentari Laura Poitras terbang dari New York ke Hong Kong. Mereka bertemu Snowden di sebuah hotel di Kowloon selepas dia mengenal pasti dirinya dengan kiub Rubik dan memulakan minggu wawancara dengan sumber mereka.

5 Jun - Guardian menerbitkan pendedahan eksklusif pertama berdasarkan pembocoran oleh Snowden, mendedahkan rahsia perintah mahkamah menunjukkan bahawa kerajaan AS telah memaksa gergasi telekom Verizon menyerahkan rekod telefon berjuta-juta rakyat Amerika.

6 Jun - Cerita kedua mendedahkan kewujudan program Prism yang sebelum ini tidak didedahkan, yang mana dokumen dalaman NSA menuntut memberi agensi "akses terus" kepada data yang dipegang oleh Google, Facebook, Apple dan lain-lain gergasi internet Amerika Syarikat. Syarikat-syarikat teknologi itu menafikan bahawa mereka telah menubuhkan "akses pintu belakang" kepada sistem mereka untuk laluan kepada kerajaan Amerika Syarikat.

7 Jun - Barack Obama mempertahankan kedua-dua program, berkata ia diselia oleh mahkamah dan Kongres. Menegaskan bahawa "keseimbangan" telah dicapai antara keselamatan dan privasi, dia berkata: "Anda tidak boleh mempunyai jaminan keselamatan 100%, dan juga privasi 100%"

Guardian melaporkan bahawa GCHQ boleh melihat data komunikasi pengguna daripada syarikat-syarikat internet Amerika, kerana ia mempunyai akses kepada Prism.

8 Jun - Lagi kebocoran Snowden mendedahkan kewujudan alat dalaman NSA - Boundless Informant - yang membolehkan ia merakam dan menganalisis dari mana datangnya data, dan menimbulkan persoalan mengenai jaminan yang berulang-ulang kepada Kongres bahawa ia tidak boleh menjejaki semua pengawasan yang ia lakukan terhadap komunikasi Amerika.

9 Jun - Snowden memutuskan untuk mendedahkan diri kepada umum. Dalam temu bual video dia berkata: "Saya tidak mempunyai niat untuk menyembunyikan siapa saya kerana saya tahu saya tidak melakukan apa-apa kesalahan."

10 Jun - Snowden meninggalkan Hotel Hong Kong.

12 Jun - South China Morning Post menerbitkan wawancara pertama dengan Snowden sejak beliau mendedahkan identitinya. Katanya, beliau bercadang untuk tinggal di bandar sehingga diminta untuk keluar dan mendedahkan bahawa NSA telah menggodam komputer di Hong Kong dan China sejak 2009.

14 Jun - The Home Office mengarahkan syarikat penerbangan tidak membenarkan Snowden menaiki mana-mana penerbangan ke UK.

16 Jun - Laporan Guardian bahawa GCHQ memintas komunikasi ahli politik asing pada tahun 2009 di sidang kemuncak G20.

20 Jun - Dokumen rahsia besar diterbitkan oleh Guardian menunjukkan bagaimana hakim AS telah menandatangani arahan membenarkan NSA untuk menggunakan maklumat "tidak sengaja" yang dikutip dari komunikasi domestik AS tanpa waran.

21 Jun - Guardian mendedahkan bahawa GCHQ telah mendapat akses kepada rangkaian kabel yang membawa panggilan telefon di dunia dan trafik internet dan memproses aliran besar maklumat peribadi yang sensitif yang dikongsi dengan NSA. AS mendakwa Snowden dan minta Hong Kong menahannya untuk ekstradisi.

23 Jun - Snowden meninggalkan Hong Kong dan terbang ke Moscow. Dalam satu kenyataan, kerajaan Hong Kong berkata, dokumen yang dikemukakan oleh Amerika Syarikat tidak "mematuhi sepenuhnya keperluan undang-undang di bawah undang-undang Hong Kong" dan ia tidak mempunyai asas undang-undang untuk menghalang beliau pergi. Snowden tiba di Moscow.

Dalam satu kenyataan, WikiLeaks berkata ia telah membantu beliau, dengan menyediakan penasihat Sarah Harrison sebagai pengiring, dan berkata beliau telah menuju ke sebuah negara yang demokratik, dipercayai Ecuador, "melalui jalan yang selamat".

24 Jun - Wartawan terbang dari Moscow ke Havana di tengah-tengah laporan Snowden akan sampai - tetapi dia tidak.

25 Jun - Barack Obama berjanji untuk mengekstradisi Snowden manakala John Kerry, Setiausaha Negara Amerika Syarikat, menggesa Rusia untuk menyerahkan beliau.

25 Jun - Menteri Luar Rusia, Sergei Lavrov mendakwa Snowden tidak pernah melintasi sempadan ke Rusia. Tetapi Putin kemudian berkata Snowden ada di lapangan terbang Sheremetyevo dan bebas untuk meninggalkan Rusia.

26 Jun - Putin berkata Snowden tidak akan diekstradisi ke Amerika. Beliau menafikan bahawa perkhidmatan keselamatan beliau telah menghubungi Snowden.

26 Jun - Ecuador memberi amaran bahawa ia mungkin mengambil masa berbulan-bulan untuk membuat keputusan sama ada untuk menawarkan Snowden suaka, menunjukkan bahawa ia mengambil masa dua bulan untuk membuat keputusan sama ada untuk berbuat demikian dalam kes Julian Assange.

26 Jun - Hong Kong mendakwa, di tengah-tengah ketegangan Sino-Amerika, bahawa Amerika Syarikat memberi nama tengah Snowden yang salah dalam dokumen yang dikemukakan untuk menangkap beliau.

27 Jun - Obama mengisytiharkan beliau tidak akan menghabiskan banyak modal geopolitik untuk menangkap Snowden. Dia juga mendakwa bahawa dia tidak bercakap dengan Rusia atau China mengenai ekstradisi.

29 Jun - Correa mendedahkan bahawa Naib Presiden Amerika Syarikat Joe Biden meminta beliau menolak permintaan suaka Snowden.

1 Julai - Seorang pegawai konsulat di Rusia menunjukkan bahawa Snowden telah memohon
suaka di sana. Wikileaks kemudian mendedahkan bahawa dia telah memohon suaka di 20 lagi negara, antaranya Perancis, Jerman, Ireland, China dan Cuba.

1 Julai - Snowden mengeluarkan kenyataan melalui laman web Wikileaks di mana beliau mendakwa bahawa dia telah meninggalkan Hong Kong kerana "kebebasan dan keselamatan saya berada di bawah ancaman". Beliau berkata ia adalah hipokrit Obama mengarahkan Biden untuk menggalakkan negara-negara lain untuk menafikan beliau suaka.

2 Julai - Snowden menarik balik permintaannya untuk suaka Rusia selepas Putin berkata, beliau mesti berhenti "membawa bahaya" kepada kepentingan AS. Sementara Brazil, India, Norway dan Poland enggan memberi Snowden suaka, manakala Ecuador, Austria, Finland, Jerman, Ireland, Belanda, Norway, Poland, Sepanyol dan Switzerland mengatakan dia telah memohon dari negara-negara mereka.

2 Julai - Lon Snowden, bapa Edward Snowden, dan peguam bapanya, Bruce Fein, menulis surat terbuka kepada Edward Snowden memuji beliau, membandingkan dia dengan Paul Revere dan mencatatkan keputusan mahkamah tertinggi AS bahawa "tidak bernegara tidak akan dikenakan sebagai hukuman bagi jenayah".

3 Julai - Penerbangan Morales, dari Moscow ke Bolivia, dipaksa untuk mendarat di Vienna selepas negara-negara Eropah yang lain enggan memberikan ruang udara, mengesyaki bahawa Snowden ada di dalamnya. Naib Presiden Bolivia, Alvaro Garcia berkata Morales telah "diculik oleh imperialisme".

3 Julai - Venezuela, Argentina, Ecuador, Uruguay dan Bolivia mengutuk layanan terhadap Morales, yang berlaku di lapangan terbang Vienna selama 12 jam manakala pesawatnya itu digeledah mencari Snowden. Bolivia memfailkan aduan di PBB.

3 Julai - Setiausaha Agung PBB Ban Ki-moon mengatakan bahawa Snowden menyalahgunakan haknya untuk akses digital dan menimbulkan masalah yang lebih besar daripada manfaat awam.

4 Julai - Morales menyebut tindakan mengalihkan penerbangan beliau sebagai "provokasi terbuka" daripada "imperialisme Amerika Utara" dan menggesa negara-negara Eropah untuk "membebaskan diri" dari Amerika.

4 Julai - Ecuador menjarakkan dirinya dari Snowden mengatakan bahawa dia adalah di bawah kuasa Rusia dan perlu ke Ecuador sebelum diberikan suaka. Correa berkata konsul Ecuador bertindak tanpa kuasa apabila ia mengeluarkan pass perjalanan sementara Snowden.

5 Julai - The Washington Post, walaupun telah menerbitkan cerita berdasarkan kebocoran Snowden, kini menulis bahawa Snowden harus dijauhi "dari membocorkan maklumat yang membahayakan usaha memerangi keganasan dan menjalankan operasi risikan yang sah".

6 Julai - Nicolás Maduro, Presiden Venezuela, berkata beliau telah memutuskan "untuk menawarkan perlindungan kemanusiaan" untuk Snowden. Presiden Nicaragua Daniel Ortega berkata, beliau boleh menerima permintaan suaka Snowden itu "jika keadaan membenarkan".

7 Julai - Alexei Pushkov, pengerusi jawatankuasa hal ehwal asing Duma, men'tweet' bahawa tawaran suaka Venezuela mungkin "peluang terakhir" Snowden untuk mengelakkan ekstradisi ke Amerika Syarikat.

8 Julai - Guardian mengeluarkan bahagian kedua temuramah video asal dengan Snowden. Dalam video ini Snowden berkata beliau percaya kerajaan Amerika Syarikat "akan mengatakan saya telah melakukan jenayah yang besar, saya telah melanggar Akta Perisikan. Mereka akan mengatakan saya telah dibantu musuh-musuh kita."

10 Julai - Glenn Greenwald, kolumnis Guardian yang telah menulis banyak cerita berdasarkan maklumat Snowden, berkata yang Snowden tidak memberikan maklumat sulit ke China atau Rusia, berikutan dakwaan salah dari New York Times pada 24 Jun bahawa China telah menyalin kandungan laptop beliau".

12 Julai - Snowden menghantar surat kepada kumpulan hak asasi manusia meminta mereka untuk bertemu dengannya di lapangan terbang Sheremetyevo dan mendakwa ada "kempen menyalahi undang-undang oleh pegawai-pegawai dalam kerajaan AS untuk menafikan hak saya untuk memohon dan menikmati perlindungan ...". Pada pertemuan itu beliau berkata, beliau akan memohon suaka sementara di Rusia ketika dia memohon suaka tetap di sebuah negara Amerika Latin.

24 Julai - Anatoly Kucherena, peguam menasihati Snowden, menyatakan bahawa status suaka pembocor NSA itu belum diselesaikan dan beliau akan tinggal di lapangan terbang Moscow buat masa sekarang. Kucherena mendakwa bahawa Snowden "berhasrat untuk tinggal di Rusia, mengkaji budaya Rusia", membayangkan bahawa Snowden mungkin boleh hidup di Rusia selama-lamanya.

Leave a Reply

 
Mediaperak.net © 2013 mediaperak.net & Blogger. Supported by Mediaperak Perak

"Menggalas Harapan Rakyat"